Życiorys Oli Turkiewicz

Wokalistka jazzowa, kompozytorka, aranżerka, multiinstrumentalistka i autorka tekstów.
Dziedziny aktywności: muzyka hybrydowa, tradycyjna, elektroakustyczna, filmowa i teatralna.

Ola Turkiewicz fot. Dorota Smolarek

Polska i polonijna animatorka kultury, kompozytorka, wokalistka, aranżerka i multi-instrumentalistka. Tworzy i śpiewa w języku polskim, angielskim, włoskim i francuskim, łacinie klasycznej, gwarze warmińskiej, kurpiowskiej i mazurskiej, staropolszczyźnie, rekonstruuje w kulturze dawną mowę Jaćwingów i Prusów. Tworząc obecnie głównie w Polsce, biegle porusza się w międzynarodowym środowisku muzycznym i filmowym m.in. w Kanadzie, gdzie mieszkała przez wiele lat i skończyła studia jazzowe, Australii, Francji. Realizowała projekty muzyczne także na Ukrainie, Litwie, Łotwie i Tadżykistanie. Twórca, wykonawca i dyrektor muzyczny takich wydarzeń jak: Koncert Niepodległości (od 2009), Projekt Arboretum (od 2014), A little Bit of Jazz (2000-2009), Zaduszki Jazzowe w Toronto (2006), Polski Festiwal Jazowy w Toronto (2004), Hybryda Kultur Festiwal (od 2018)

Ola Turkiewicz (Aleksandra Turkiewicz) urodziła się w Ostródzie. Swoją działalność artystyczną rozpoczęła w Kanadzie w 1994 roku. Jest absolwentką jazzowego wydziału kompozytorskiego i wokalnego Humber College w Toronto. Od 2009 roku prowadzi działalność artystyczną w Polsce.

Muzyka hybrydowa

Artystka tworzy we własnym autorskim stylu muzyki hybrydowej, który rozwija zarówno przy komponowaniu muzyki do filmów i spektakli, jak też w projektach A little bit of JazzKoncert Niepodległości, Projekt Arboretum i Hybryda Kultur Festiwal. Po raz pierwszy użyła tego sposobu komponowania podczas uroczystego świątecznego, koncertu kolęd tradycyjnych i jazzowych oraz pastorałek z okresu stanu wojennego zaprezentowanym w Polskim Centrum Kultury im. Jana Pawła II w Mississauga w Kanadzie. Materiał ten znalazł się na wydanej w Kanadzie płycie „Święta Kolendą Przyprószone” (2005). W latach następnych rozwijała ten styl realizując Koncert Niepodległości i Projekt Arboretum. Muzyka hybrydowa wykorzystywana jest przez nią nie tylko do łączenia oryginalnych brzmień dawnych hymnów i pieśni z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami instrumentalnymi, ale też do komponowania utworów współczesnych. W swoich hybrydowych kompozycjach i aranżacjach wykorzystuje m.in. elementy klasyki, elektroniki, rocka alternatywnego i progresywnego, jazzu, poezji śpiewanej, a także nagrania archiwalne oraz odgłosy natury.

Działalność międzynarodowa

Kompozytorka stworzyła  muzykę do australijskiego thrillera „Bloodshot heart” w reżyserii Parisha Malfitano (planowaną  na marzec 2020 premierę wstrzymała pandemia Covid-19). W 2018 stworzyła godzinną elektroakustycznę suitę „Orphée„, inspirowaną spektaklem „Ballet Royal de la Nuit„, wystawionym w 1653 r. w Paryżu na koronację króla Ludwika XIV. Kompozycja powstała specjalnie na Video Dance Festival de Burgougny (Francja, 2018). Suita „Orphée” w całości weszła w skład innego międzynarodowego projektu „Text Message from the Universe”, współtworzonego z choreografami i tancerzami australijskimi, zaprezentowanego na festiwalach w Australii, Polsce i w Szwecji na przełomie 2019-2020 (pandemia Covid-19 wstrzymała dalsze pokazy).

W 2019 roku wystąpiła wraz z Polish Independence Concert dla Wielonarodowej Batalionowej Grupy Bojowej NATO na Łotwie. Był to anglojęzyczny, muzyczno-słowny spektakl dla żołnierzy 9 narodowości, pełniących służbę w bazie NATO w Ādaži (Kadaga, Łotwa). Kolejne edycje planowane w kwietniu 2020 w bazach NATO w Ämari w Estonii i w Ādaži na Łotwie zostały wstrzymane z powodu pandemii wirusa CoV-2. Za granicą prezentuje także swoje, realizowane wcześniej w Polsce, projekty: Koncert Niepodległości i Projekt Arboretum. Odbywały się one m.in. w Kanadzie i w Australii, na Litwie, Łotwie i na Ukrainie.

Początkiem artystycznej kariery Oli Turkiewicz był spektakl “Misterium” (Missisauga, Kanada 1994), do którego w całości napisała muzykę. Stworzyła zespół “Bethlehem”. Publiczność polonijna miała okazję oglądać ją w koncertach: “Jesienna Zaduma”, “Sentymenty” i “Nastroje”, których była również organizatorką i producentką. Przez wiele lat była solistką kanadyjskiego zespołu jazzowego – “Up Front”. Występowała w polonijnym Klubie Artystów i Wykonawców „Szuflada”. Śpiewała też w wystawianym w Kanadzie Salonie Muzyki i Poezji Marii Nowotarskiej. W 2000 roku w Kanadzie zainicjowała cykl koncertów jazzowych “A little bit of Jazz”, do którego zapraszała instrumentalistów z innych zespołów i środowisk. Koncerty te cieszyły się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród Polonii, ale też angielskojęzycznych Kanadyjczyków. W 2003 roku, w kolejną rocznicę wprowadzenia Stanu Wojennego w Polsce, wraz z polonijną piosenkarką Magdą Papierz wystąpiła w wielkim koncercie świątecznym w Polskim Centrum Kultury im. Jana Pawła II w Mississauga, z programem kolęd tradycyjnych, jazzowych oraz pastorałkami z okresu stanu wojennego. Z materiału tego została przygotowana wspólna płyta obu artystek pod nazwą „Święta kolędą przyprószone”. To jeden z kilku projektów przygotowywanych wspólnie ze środowiskiem polonijnego „Kabaretu pod bańką”. W 2004 r. zorganizowała Polski Festiwal Jazzowy (Polish Jazz Festival) w Toronto i Mississauga, w którym wzięli udział polscy muzycy jazzowi m.in.: Michał Urbaniak, Krystyna Prońko, Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Marek Bałata. W listopadzie 2006 r. zainicjowała Polskie Zaduszki Jazzowe (All Souls’ Jazz Vespers) w Toronto, w których wystąpiła obok polskiego gitarzysty i kompozytora jazzowego, Jarosława Śmietany. W koncercie udział wzięli również kanadyjscy muzycy Don Thompson, Neil Swainson, Reg Shwager, Terry Clarke. Artystka otwierała również koncerty Krystyny Prońko w czasie jej kanadyjskiego turnee w roku 2003. Skomponowała i nagrała muzykę do spektaklu teatralnego “Theatre of the Film Noir”. Wielokrotnie brała udział w największym i najbardziej prestiżowym festiwalu jazzowym w Kanadzie, torontońskim TD Canada Trust Jazz Festival. W swojej karierze współpracowała z wieloma muzykami kanadyjskimi takimi jak Richard Whiteman, Shelly Berger oraz z Normem Amadio. Była gościem Światowego Festiwalu Kontrabasistów Jazzowych we Wrocławiu, brała również udział w Port Credit Jazz and Blues Festival. Przez wiele lat regularnie występowała w klubach jazzowych w Toronto: Gate 403, Rex Jazz and Blues Club oraz Montreal Bistro.

Działalność w Polsce

Obecnie prowadzi działalność również w Polsce, gdzie przeniosła koncerty z autorskiego cyklu A little Bit of Jazz. Od 2009 roku jest dyrektorem muzycznym, współtwórcą (a także autorem kompozycji i aranżacji) Koncertu Niepodległości, który od 2009 roku odbywa się w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie. Łącznie odbyło się 32 odmienne tematycznie edycje koncertu Niepodległości, realizowanych m.in. na pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego i na Zamku Królewskim w Warszawie, a także na Westerplatte (Gdańsk), w Tarnowie, Łodzi i w Kruszynianach. Specjalne, międzynarodowe edycje Koncertu Niepodległości odbyły się w Kanadzie i w Australii oraz na Litwie i na Łotwie. Koncert Niepodległości dwukrotnie transmitowany był na antenie Polskiego Radia.

W projekcie wzięło udział ponad 230 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Meksyku, Armenii i Ukrainy, a jego dorobek to ponad 125 hybrydowych aranżacji pieśni patriotycznych oraz kompozycji współczesnych. Projekt 12-krotnie objęty były Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W 2014 roku Ola Turkiewicz zainaugurowała kolejne cykliczne wydarzenie autorskie Projekt Arboretum, który realizowany jest w amfiteatrze nad jeziorem Czos w Mrągowie w połączeniu ze społecznymi akcjami „Potańcówka Ludowa” oraz „Arboretum o Świcie” (wspólne śpiewanie o wschodzie słońca), których także jest animatorką. Zrealizowano łącznie 9 edycji w Mrągowie i w Warszawie, oraz za granicą: w Brisbane w Australii (festiwal Polart Brisbane 2018) i na Ukrainie (Ento-jazz festiwal „Flugery Lwowa” 2018). Projekt 3-krotnie objęty był Honorowym Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spektakl Projekt Arboretum inspirowany jest spuścizną kulturową i etnograficzną obszarów wiejskich dawnej Rzeczypospolitej. Bazuje na badaniach i pracach XIX i XX wiecznych etnografów, kulturoznawców i językoznawców. Wykorzystuje on relikty muzyki korzeni, które wbudowywane są w autorskie aranżacje hybrydowe, łączące utwory źródłowe z muzyką klasyczną i elektroniczną, jazzem, poezją śpiewaną, rockiem m.in. a także odgłosami natury i nagraniami archiwalnymi. Tej niezwykłej symbiozie kultur i nurtów, w realizowanych przez nią projektach towarzyszy prozatorska, baśniowa-poetycka narracja. Kompozytorka wspólnie z muzykami etnicznymi z Pamiru przeprowadziła warsztaty muzyczne w Tadżykistanie, których celem jest stworzenie międzynarodowej, polsko-pamirskiej edycji Projektu Arboretum oraz wykorzystanie zdobytych doświadczeń w kolejnych kompozycjach hybrydowych. Od 2018 roku jest dyrektorem artystycznym Hybryda Kultur Festiwal, którego jest współtwórcą.

Stworzyła formacje muzyków sesyjnych Koncert Niepodległości i Projekt Arboretum, przez które przewinęłoo się łącznie blisko 250 artystów. Do współpracy zaprasza wybitnych aktorów oraz muzyków: wykonawców muzyki symfonicznej, popularnej, etnicznej, zarówno z Polski jak i z zagranicy. Współpracuje także z chórami amatorskimi, w tym dziećmi z artystycznej drużyny harcerskiej.

Wyróżnienia

  • odznaka honorowa Zasłużony dla Kultury Polskiej
  • odznaka honorowa Zasłużony dla Warszawy

Projekty muzyczne

  • Orphée (2017-2019) – elektroakustyczna, 60 minutowa autorska kompozycja inspirowana XVII wiecznym dziełem „Ballet Royal de la Nuit”, przygotowana na Video Dance Festival of Burgundy (Francja 2018). Do muzyki tej, choreograf Richard James Allen z Australii stworzył i sfilmował z udziałem tancerzy australijskich spektakl baletowy „Text Messages from the Universe”, który na przełomie 2019-2020 zaprezentowany na festiwalach w Australii, Szwecji i w Polsce (pokazy wstrzymane z powodu SARS CoV-2)
  • Bloodshot Heart” (2018-2020) – muzyka filmowa do australijskiego thrillera, którego światowa premiera miała mieć miejsce w marcu 2020, lecz została przełożona w związku z pandemią SARS CoV-2.
  • Koncert Niepodległości | Polish Independence Concert (od 2009) – kompozycje, aranżacje. Dyrektor muzyczny i wykonawca koncertu
  • Projekt Arboretum (od 2014) – kompozycje, aranżacje. Dyrektor muzyczny i wykonawca koncertu
  • Hybryda Kultur Festiwal (od 2018) – dyrekcja artystyczna i prowadzenie
  • Warsztaty muzyczne w Pamirze (Khorog, Tadżykistan 2014) w ramach przygotowań do polsko-pamirskiej edycji Projektu Arboretum „Safarkun” / „Wędrowiec”
  • Theatre of the Film Noir (Toronto, Kanada 2008-2009) – kompozytorka muzyki do spektaklu teatralnego w reżyserii Mirosława Połatyńskiego
  • Cykl koncertów jazzowych A little bit of Jazz (Toronto, Kanada 2001-2008, Warszawa 2009) – kompozycje, aranżacje i wykonanie
  • Spektakl Nastroje (Toronto, Kanada 1998) – aranżacje i wykonanie
  • Spektakl Sentymenty (Toronto, Kanada 1997) – aranżacje i wykonanie
  • Spektakl Jesienna zaduma (Toronto, Kanada 1996) – aranżacje i wykonanie
  • Spektakl Wieczór kolęd (Toronto, Kanada 1995) – aranżacje i wykonanie
  • Spektakl Misterium (Toronto, Kanada 1994) – kompozycje i wykonanie

Dyskografia

  • Koncert Niepodległości “Niepokorne” (Warszawa, 2020) – kompozycje, aranżacje, wykonanie
  • Projekt Arboretum “Mazurÿ, Warnijoki, Jadźwięgi, Prūsai” (Warszawa 2017) kompozycje, aranżacje, wykonanie
  • Koncert Niepodległości “Polish Independence Concert” (Warszawa, 2016) – aranżacje i wykonanie
  • Dreams Unlived (Toronto, 2008) – kompozycje i wykonanie
  • Święta kolędą przyprószone (Toronto, 2005) – z Magdą Papież
  • A little bit of Jazz (Toronto, 2001) – z zespołem „Up Front”.
  • Tyle dobrego (Toronto, 1995) – z zespołem „Bethlehem”
  • Song Nadziei (Toronto, 1994) – z Kingą Mitrowską